onsdag 10 mars 2010

Tankar kring regnbågen

Idag har jag varit på min fältstudieplats och frågat barnen vad de har för uppfattningar kring det naturvetenskapliga fenomenet regnbågen. Min fråga var: hur kommer det sig att vi kan se en regnbåge på himlen ibland? Jag fick mycket intressanta och kloka svar, några av dessa var: ”När solen är framme och det har regnat kommer regnbågen fram”, ”jag ser en osynlig regnbåge när den inte är framme” och ”regnbågen kan man bara se när det är lite mörkare”, ” regnbågen kan man bara se när det är ljusare” samt ” regnbågens färger är av blommornas färger”

Det barnet som sa att han trodde att regnbågen kan man se när det är lite mörkare tror jag blev influerad av bilden, då den är mörkare på grund av åskväder. Ett annat barn utvecklade denna tanke och sa att regnbågen syns bara när det är natt. Det kommer arr bli en utmaning att förmedla de budskap vi vill få fram eftersom regnbågen är ett komplext fenomen dessutom är det abstrakt. Sjöberg (2000) menar att barn har svårt att förstå abstrakta ting och att vi måste göra dem konkreta. Det ska bli väldigt spännande att göra samma intervju med skolelever för att se vad som skiljer sig i deras förståelse och uppfattningar.

3 kommentarer:

  1. Fisher och Madsen (1984) menar att det som för barnen går att gripa görs begripligt. Detta handlar mycket om att försöka konkretisera och att hitta exempelvis experiment som kan underlätta att förstå detta fenomenen. Författarna tydliggör att det även underlättar för barnens uppmärksamhet och koncentration om de får något att fästa blicken på och vara nyfikna kring.

    Referens:
    U, Fisher. & B, Madsen. (1984). Titta här - en bok om barns uppmärksamhet. Malmö: Liber Förlag.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Wickman & Persson (2009) skriver också om vikten att vi som lärare måste få eleverna själva till att vilja lära sig något. Detta tror jag vi får eleverna till om vi gör så som du beskriver Christin. Jag tror även det är betydelsefyllt att utgå får barnens/elevernas egna förutsättningar och att vi som lärare relaterar till barnens/elevernas egen verklighet.

    Referens:
    Wickman, P-O. & Persson, H. (2009). Naturvetenskap och naturorienterade ämnen i grundskolan: en
    ämnesdidaktisk vägledning. Stockholm: Liber.

    SvaraRadera