fredag 26 mars 2010

Planering för förskolan

Planering för förskolan

Rubrik: Regnbågen

När: April

Övergripande mål från läroplanen för förskolan (Lpfö 94):
• Utveckla en förståelse för enkla naturvetenskapliga fenomen
• Utveckla förmågan att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för uppfattningar

Konkreta mål:
• Att de genom upplevelse inser att regnbågen inte går att fånga
• Att de får en förståelse för att både sol och regn krävs för att en regnbåge ska bildas

Material: Saga, Concept Cartoon, overhead, genomskinlig skål, vatten, prismor, ljuskälla, papper och kritor eller vattenfärg.

Genomförande: Vi börjar med att berätta en saga kring regnbågen för att sedan utgå ifrån vår Concept Cartoon och kring den resonera med barnen och ställa öppna frågor. Vi diskuterar även kring vilka färger som regnbågen innehåller. Vi avslutar med det påståendet som ligger närmast sanningen och frågar barnen om vi skulle kunna tillverka en regnbåge och vad vi då kan behöva. Vi gör ett experiment där en regnbåge visas antingen genom glasskål med vatten och overhead eller med prismor och lampa eller solljus. Barnen får prova att fånga den regnbåge som blir synlig. Samlingen avslutas med att de får måla deras egen regnbåge.

Utvärdering av:
Måluppfyllelse: För att göra en utvärdering av elevernas måluppfyllelse träffar vi dem efter ytterligare en vecka. Under intervjun där de får berätta om fenomenet regnbågen ställer vi kriteriefrågor som lyder: Vad är det som behövs för att en regnbåge ska synas på himlen? På vilka sätt kan du fånga en regnbåge? Följdfrågor kommer att ställas beroende på barnens svar.

Aktivitetens relevans:
• Gav aktiviteten möjlighet för barnen att nå målen

Pedagogens ledarskap:
• Var aktiviteten lustfylld?
• Passade aktiviteten för alla barn?
• Blev aktiviteten som vi hade tänkt?
• Vad hade vi kunnat göra annorlunda/vilka förändringar bör göras?

Gruppinlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar