Jag vill inte göra reklam för en lokal tidning men...
Jag har läst ytterligare en intressant artikel i dagens SKLT (nr 59, 100312) som handlar om en ny kurs som Universitetet för miljö och biovetenskap i Norge och LRF Väst tillsammans med SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) anordnar. Kursen heter Gården som pedagogisk resurs och pågår hela året och har 32 norska och svenska deltagare (8 svenskar). Norge, som alltid verkar vara lite före oss, har haft sådana projekt sedan 1997, med goda resultat.
Vad är då tanken med att använda en lantgård som pedagogisk resurs? Skoleleverna ska få göra återkommande besök och verkligen få ta del av den verksamhet som pågår där. De ska få odla, skörda, mata, såga och snickra, med andra ord få mer praktisk erfarenhet. Tanken är att eleverna ska få en känsla för naturen och hur människans handlingar direkt kan påverka naturen. SLU ser fler fördelar med detta arrangemang, bland annat kan de vardagsnära erfarenheterna gynna återkopplingen till de rena skolämnen som matematik och svenska, naturkunskap och teknik samt samhällskunskap. Projektet riktar sig både till hela klasser och barn med enskilda behov. Barn med koncentrationssvårigheter kan gynnas av att få komma ut till en gård en dag i veckan, menar Christina Lundström, forskningsassistent på SLU.
Vad tycker ni om det här pedagogiska arbetssättet?
Även jag läste artikeln och fann den mycket intressant och tror att detta är mycket lärorikt för barnen/eleverna. I samband med detta kommer jag att tänka på Tom Tillers bok den andra dagen som också den handlar om erfarenheter från vardagen som sedan kan återkopplas till skolans ämne. Detta arbetssätt tror jag verkar stimulerande för både elev som lärare och det underlättar säkerligen att kunna engagera och motivera eleverna på detta sätt.
SvaraRaderaDet tror jag skulle fungera som ett bra arbetssätt. Låter man eleverna var med i processen och att de känner sig delaktiga leder det till ett intresse hos dem anser jag. En tanke jag fick var att eleverna i skolan ofta åker och besöker en bondgård. Detta har min son gjort för ett tag sen med sin klass och som har utvecklats att de jobbar med det som ett tema. Eleverna får ta reda på exempelvis fakta om djur,vad som växer ute på åkrarna och hur möjlken kommer till affären. När eleverna får úpptäcka bondgården i verkligheten och inte bara läsa om det i böcker, blir det lättare att ta till sig nya kunskaper anser jag.
SvaraRadera