lördag 6 mars 2010

Andersson (2008) menar att läroplanen har två huvudsyften vad gäller naturkunskap och dessa är: som lärare måste vi få eleverna intresserade av naturkunskap och förmå dem att skapa kunnande om arbetssätt, begrepp samt teorier. Den andra punkten är att vi som lärare måste bidra med kunskap till eleverna så att de kan orientera sig i den komplexa omvärlden. Jag anser att ämneslärarna borde få en bredare utbildning i form av att de läser kemi, biologi samt fysik eller i alla fall ett brett kunskapsområde så att de kan förmedla alla ämnenas sammanhang. Under min egen skolgång såg jag aldrig de naturvetenskapliga ämnena som en kontext och detta medförde att jag inte kunde orientera mig i den komplexa omvärlden. Hur ska vi göra för att inte dagens elever ska drabbas likadant? Ett alternativ är att dessa lärare samarbetar så att eleverna får en chans att de det kontextuella sammanhanget. En elev måste kunna förstå att allt jag gör, påverkar hela världen och att hela jorden är ett stort kretslopp.

För att uppnå denna förståelse hos eleverna tycker jag att läraren ska använda sig av laborativt arbetssätt som är knutet till elevernas egen livserfarenhet så att de kan finna meningen med det dem gör. Exempel på arbetsområden: vad händer med miljön om jag skräpar med eller vad får det för konsekvenser om jag förorenar vattnet? Kan vi leva utan vatten? Man kan även förmedla vattnets kretslopp och visa på dess sammanhang.






Referens: http://www.sgu.se/export/pics/geologi_grundvatten/kretslopp_564.gif

2 kommentarer:

  1. Jag kom efter en stund på att det är väldigt svårt för våra elever att förstå hur deras handlande påverkar jorden runt omkring dem. Även vi vuxna kan ha svårt att se konsekvenserna utanför Sverige och jag tror att en av orsakerna till detta är att våra uppleverlser inte är konkreta samt att vi inte kan relatera till vår egen livvärld, precis som eleverna. Andersson (2008) påpekar även att i hans studie hade eleverna svårt att förstå vad som påverkas av deras handlande. Andersson (2008)menar även som mig att orsaken till elevernas tänkande kan vara sektorisering av alla olika ämnen, eleverna får ingen helhetsbild för naturkunskapen.

    SvaraRadera
  2. Jag tror också på det laborativa arbetssättet där det finns en förankring till elevernas egna erfarenheter. Genom detta arbetssätt får vi aktiva elever som själva medverkar till sin inlärning och sker det dessutom i samverkan i grupper så lär de sig att reflektera och samtala samt lära av och med varandra.

    SvaraRadera