Lektionsplanering för årskurs 1
Rubrik: Regnbågen
När: April
Övergripande mål från läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94):
• Känner till och förstår grundläggande begrepp och sammanhang inom det naturvetenskapliga kunskapsområdet
Mål ur kursplanen för årskurs fem för de naturorienterade ämnena
• kunna utföra enkla systematiska observationer och experiment samt jämföra sina förutsägelser med resultatet
• känna till naturvetenskapliga fenomen
Konkreta mål:
• eleverna ska få en förståelse för vilka faktorer som styr regnbågens tillblivelse
• eleverna ska få en inblick i att vitt ljus innehåller regnbågens färger
Material: Saga, Concept Cartoon, skål, vatten, overhead, prisma, lampa eller solljus
Genomförande: Vi börjar med att berätta en saga kring regnbågen för att sedan utgå från Concept Cartoon och utifrån den diskutera med eleverna och ställa öppna frågor. Vi diskuterar även kring vilka färger som regnbågen innehåller. Vi avslutar med det påståendet som ligger närmast sanningen och frågar barnen om vi skulle kunna tillverka en regnbåge och vad vi då kan behöva. Vi gör ett experiment där en regnbåge visas antingen genom glasskål med vatten och overhead eller med prismor och lampa eller solljus. Under experimentet diskuterar vi hur det vita ljuset delas upp i flera färger. Lektionen avslutas med att de får göra var sin färgsnurra.
Utvärdering av:
Måluppfyllelse: För att utvärdera elevernas måluppfyllelse ställer vi några kriteriefrågor: Vad är det som behövs för att en regnbåge ska synas på himlen? Vad är det som händer när färgsnurran snurras fort och vad beror det på?
Aktivitetens relevans:
• Gav aktiviteten möjlighet för eleverna att nå målen
Pedagogens ledarskap:
• Förstod eleverna det vi ville synliggöra?
• Var aktiviteten utmanande?
• Passade aktiviteten alla elever?
• Blev aktiviteten som vi hade tänkt?
• Vad hade vi kunnat göra annorlunda/vilka förändringar bör göras?
Gruppinlägg
fredag 26 mars 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej!
SvaraRaderaIntressant att få ta del av en annan grupps lektionsupplägg om regnbågen! Min uppfattning är att både lektionen och samling kommer att bli lyckade och ge eleverna nya och utvecklade kunskaper om regnbågen. Något som vi har diskuterat på vår blogg är det Andersson (2008) kallar vardagliga och vetenskapliga ögon på ljus. Utifrån det har jag funderat på hur mycket det är som eleverna behöver kunna? Är det bästa att utgå från elevernas tankar och frågor?
Referenser:
Andersson, B. (2008). Grundskolans naturvetenskap, helhetssyn, innehåll och progression. Lund: Studentlitteratur.