Dessa var våra frågor som vi hade i vår grupp och som vi diskuterade under handledningen med Anna-Stina:
• Vad ska synliggöras i den planerade lektionen?
• Skall planeringen ha liknande innehåll i både förskola och skola?
• Skall lektionsplaneringen läggas in i bloggen?
• Vad är det vi ska redovisa inför våra klasskamrater?
• Vad ska synliggöras i den planerade lektionen?
• Skall planeringen ha liknande innehåll i både förskola och skola?
• Skall lektionsplaneringen läggas in i bloggen?
• Vad är det vi ska redovisa inför våra klasskamrater?
Vad ska synliggöras i lektionen och ska innehållet se likadant ut i förskola/skola?
Vårt tema, Regnbågen, har vi arbetat länge med och vi har fått ett bredare perspektiv och kunskaper om olika kringteorier runt vårt tema. För barnen/eleverna är det dock viktigt att vi håller oss till något konkret runt regnbågen och visar det genom till exempel ett experiment. Vi får heller inte glömma det historiska perspektivet som till exempel kan vara hur man tänkte förr i tiden om regnbågen.
Anna-Stina förklarade att i förskolan ska vi erbjuda upplevelser och väcka nyfikenhet hos barnen, det är vår största uppgift. I skolan inriktar vi oss mer på upptäckter och förklaringar med fokus på elevernas hypoteser och diskussioner. Därför kan innehållet vara liknande men nivån ligger lite annorlunda.
Skall lektionsplaneringen läggas in i bloggen?
Vi ska skriva in planeringen i bloggen så att våra kamrater kan läsa hur vi har tänkt oss att arbeta med vårt tema under en lektion.
Vad är det vi ska redovisa för klasskamraterna?
De mål som ska examineras enligt kursplanen är 1, 2, 3 och 5. Under redovisningen ska vi visa våra ämnesteoretiska kunskaper samt ämnesdidaktiska erfarenheter men utifrån ett vuxenperspektiv förstås. Alltså ska vi framföra en redogörelse för vad vi upptäckt om regnbågen, både från det fakta vi fått fram men också vad vi fått utifrån vår planerade och genomförda lektion vi haft med barn och elever. Då kommer vi fram till den utvärdering vi ska göra med barn och elever som i detta sammanhang också blir mycket viktig för vår redovisning. Vi ställde frågan hur en kriteriefråga egentligen ska se ut till Anna-Stina. Hon svarade att det ska vara frågor som berör något som vi inte direkt har pekat på men som ger oss en fingervisning om vad de har förstått under vår lektion. Redovisningen fick vi annars framställa som vi ville. Experiment kan ju vara ett trevligt sätt att presentera ämnet på, kanske en PP för att synliggöra bilder och viktig text.
Tack Anna-Stina för att du tålmodigt svarade på alla våra frågor!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar