Besöket på Balthazar var väldigt intressant och berikande. Några nya insikter vi fick var att yrkesverksamma lärare inte har samma förutsättningar som pedagogerna på Balthazar eftersom de har mål som ska uppnås. Pedagogerna på Balthazar kan därför fokusera på de mer lustfyllda delarna. Naturligtvis utgår Balthazars personal både från lpo94 och lpfö98 när de bildar sina teman men de har inga kursplansmål att rätta sig efter i samma mån som en verksam lärare har.
De lärande teorier vi kunde se dominerade under vårt besök var Vygotskijs tankar (socialkonstruktivismen) och Deweys idéer kring lärande (pragmatismen), (Arnqvist, 1993). De socialkonstruktivistiska tankarna kunde vi urskilja genom att alla eleverna fick konstruera i mindre och större grupper. Deweys syn på lärande kunde vi se genom att eleverna fick experimentera och använda sig av sin kropp, alltså ”learning by doing”
Pedagogerna använde sig av ett laborativt arbetssätt där eleverna fick chansen att analysera och reflektera i och under aktiviteten. Pedagogerna anpassade även aktiviteterna utifrån elevgrupperna.
På Balthazar hade de många olika aktiviteter att erbjuda för eleverna och några av dessa var: Lösa kärleksmysterium, här fick eleverna lista ut vem av fem tjejer som hade skickat ett kärleksbrev genom att säkra och undersöka bevismaterial så som fingeravtryck, hårstrå, läppstift, skriften på brevet samt fibrer. I ett annat rum fick eleverna göra slime. Bland eleverna var detta mycket uppskattade aktiviteter.
Vi fick även möjligheten att vara med på en engelsklektion English house bidrog med. Läraren var väldigt noga med att koppla undervisningen till elevernas livsvärld, vad gör eleverna på deras fritid exempelvis. Läraren påpekade, om eleverna inte räcker upp handen har jag misslyckats. Det var fascinerande att se hur läraren på English house fick med sig eleverna, de var entusiastiska och hade många frågor.
Läraren påvisade även förslag på hur man kan använda IKT i sin undervisning genom att använda sig av en touchscreen, budskapet läraren ville få fram blev mycket tydligt via detta hjälpmedel.
Pedagogerna på Balthazar påvisar att om en elev tycker om engelska men har en förutfattad mening om att naturvetenskap är ointressant kan man integrera det engelska språket och motivera eleven till att få en positivare inställning till naturvetenskap.
Dagen på Balthazar har varit mycket givande och inspirerande. Barn och elever i alla åldrar samt lärare borde få möjligheten att besöka ett science center, vi tror att det skulle berika och inspirera alla parter i undervisningen.
Vi avslutar med bilder från vårt besök på Balthazar.
Referens:
Arnqvist, A. (1993). Barns språkutveckling. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket. (2008). Grundskolan: kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes.
Skolverket (2006). Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Fritzes.
Skolverket (2006). Läroplan och kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Stockholm: Fritzes.
Ett blått medel som såg fantastiskt ut när man snurrade på globen.
Här håller christin hela månen.
Rymdrummet
Månen
Rymdmat
Solen
Ljudvågorna gör att vattnet vibrerar.
Här spelar spegelns olika lägen oss ett spratt.
Ansiktet följer efter dig i alla vinklar.
Vacker konst vid entrén.
Regnbågens alla färger.
Utforskning av hjärtats olika delar.
Så här såg det ut egentligen.
Jordgloben
Här testades reaktionsförmågan.
Här kunde man testa sin puls och även göra ett lögndetektorstest.
söndag 28 mars 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej! Det verkar ha varit ett intressant besök och jag tycker att det var bra att pedagogerna använde sig av ett laborativt arbetssätt där eleverna fick chansen att analysera och reflektera i och under aktiviteten. På grund av att jag tror att om eleverna får möjlighet att reflektera både i/under och efter lektionen så kan det på sikt leda till en god förståelse.
SvaraRaderaIntressant att få ta del av erat besök, fina bilder :)
mvh anna-maria sundberg
Hej! Jag håller med Anna-Maria om att ni verkar ha haft ett intressant besök.Jag längtar tills min grupp ska dit. Jag tycker också att det var bra att pedagogerna använde ett laborativt arbetssätt och att deras tankar utgår från det socialkonstruktivistiska perspektivet. Barn och elever befäster säkert sina upplevelser och lärdomar när de själva får vara aktiva, göra upptäckter, reflektera och samtala med varandra och pedagogen. Därför anser jag att det är värdefullt för barn och elever att få besöka ett Science Center så att de kan inspireras, motiveras, uppleva och lära.
SvaraRaderaMVH Sara Markström. Ps. Glad Påsk! Ds.