fredag 5 mars 2010

Funderingar kring sammanhang

Att solen ser röd ut vid horisonten det är ingen synvilla. Det gulvita solljuset har blivit av med mycket av det blå så det ljus som finns kvar blir mest rött. Ljuset får en längre väg att gå och spridningen blir större på kvällen än vid lunch. Blått ljus sprids mer än rött alltså finns det mer kvar av det röda. Samma fenomen som att himlen ser blå ut, det blå är spridning av atmosfäriska partiklar av ljuset från solen. Den blå himlen är en påminnelse om att vi har en atmosfär (Jönsson, 2003).

Bodil Jönsson (2003) beskriver varför sammanhangsföreställningar är ett så viktigt ord och om att kunna vara överens om ett fåtal grundläggande sammanhang. Man kan inte beskriva en regnbåge utifrån en enda vetskap det finns mycket att säga om regnbågen vilket ju, vi i vår grupp har upptäckt! Små barn har ofta helt egna tankar om hur saker och ting hänger samman. Men när vi ska förklara saker för barn/elever, hur ska vi tänka då, framåt eller bakåt? Jönsson (2003) berättar vidare om att de gamla grekerna hade en ändamålsinriktad förklaring: om ett barn frågade varför det ligger ett ekollon här skulle man ha svarat: "Det ligger här för att det skall växa upp en ek." I dag kanske du svarar att: "det är för att det står en ek här och det är den som tappat ekollonet." Vår nutida tanke är mer orsaksbunden. Det är endast i tankar kring teknik som vi har ett "för att"-perspektiv. Jönsson (2003) frågar sig om vi kanske i naturvetenskapliga sammang skulle nå en bättre kunskap om vi forskade efter avsikter i stället för orsaker? Jag tycker den här tanken verkar vettig. Varför måste människan motarbeta naturens krafter hela tiden istället för att leva i den och med den?

Referens: Jönsson, B. (2003) På tal om fysik. Brombergs Bokförlag.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att detta var en mycket intressant tanke. Om vi i stället skulle söka orsaken till att regnbågens färger är som de är, kanske vi skulle få en förklarning till varför de bildas. Och nu menar jag inte varför ljusstålarna reflekteras i en vattendroppe och bildar färger utan vad det finns för orsak till varför regnbågen finns överhuvudtaget, vad gör den för nytta. Regnbågen har gjort att vi kommit på olika tekniker exempelvis optik och prismors funktion. Jag tror knappast att orsaken till regnbågens uppkomst är att den är vacker att titta på. Även om den är det så tror jag att de finns en naturvetenskaplig förklaring till fenomenet regnbågen.

    SvaraRadera
  2. Här är du inne på något Louice. Vilka frågor vill vi ställa till barnen, vad är det vi vill de skall få syn på? Vi har mycket kunskap om regnbågen och dess tillblivelse, nu kanske det är dags att gå vidare med utformandet?

    SvaraRadera
  3. Jag gillar din tanke Louice. Det känns som allt runt omkring oss i naturen finns av en anledning men regnbågen???

    SvaraRadera