fredag 12 februari 2010
Efter kursstarten i Naturvetenskap och Teknik har jag vid några tillfällen vikarierat på en förskola. Det är intressant att nu få syn på att barnen själva öppnar upp till diskussioner och lek som innefattar dessa ämnen. Sist jag var där hade barnen samtal om hur en vedkap fungerar och vad som behövs och de samarbetade för att bygga upp den, med sågklinga och elektricitet i form av olika leksaker som fick föreställa dessa. De sågade sedan veden som sedan skulle ligga och torka för att kunna brinna bra. Tillfällena ges hela tiden och det är viktigt för pedagogen att lära sig att ställa de rätta frågorna för att barnen ska komma vidare i sin utveckling. Det är enkelt att ge färdiga svar istället för att utmana barnen till reflektion och ny kunskap.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Vikten av att ställa frågan rätt visade Astrid Pettersson prov på i filmen om bedömning, då hon hade frågat en pojke hur gammal han var. Astrid fick ingen svar även fast hon frågade tre gånger men då hon omformulerade frågan till: hur många år är du, gavs ett svar direkt. I sin undervisning är det därför av mycket stor vikt att man som lärare ställer sig frågan om eleven inne kan detta (något specifikt) eller om det är jag som lärare som ställer fel fråga/er.
SvaraRaderaJa, det är tydligt vad fel det kan bli när vi inte tänker in i hur barnen eventuellt ser på frågan och för att få reda på vad barnen kan är det viktigt att formulera frågorna rätt. För att barnen/eleverna ska lära sig något utifrån sin egen förståelse är det som Elfström och Nilsson (2008) beskriver nödvändigt att ställa de utmanande frågorna. Författarna menar också att pedagogerna kan få barnen att känna att de själva äger frågorna vilket leder till större nyfikenhet och engagemang. Projekten utgår då från barnens intressen och jag tror att detta sättet att utforska på leder till en arbetsmiljö som är stimulerande och där mycket lärande kan ske.
SvaraRaderaSå bra att du/ni nu ser och uppmärksammar när barnen i sin lek bearbetar fenomen och konstruktioner inom naturvetenskap och teknik. Detta är ett av de viktiga förmågorna att utveckla hos en lärare och här är ni verkligen på god väg. Att ni sedan också insett att frågor och hur de ställs kan stimulera/utveckla lärandet bidrar till er utveckling av lärarrollen.
SvaraRadera