tisdag 20 april 2010

Samling i förskolan

Det är ett uppskattat moment att utgå ifrån en concept cartoon och de blir nyfikna på vad andra barn kan ha sagt. Det öppnar upp för möjligheter att diskutera där de berättar sina erfarenheter och om de tror att det stämmer. Experimentet gör även det att barnen blir engagerade och jag får många förslag på hur vi kan skapa en regnbåge, exempelvis genom att inne spruta vatten så att det blir som det regnar. Experimentet gjordes med hjälp av overhead och vattenskål och barnen letar spänt efter regnbågen. Den dyker upp i litet format på matten men det blir en stor i taket.

För en pojke är det lite svårare att förstå att regnbågen inte går att få tag i. Visserligen känns inte den på mattan men är den gjord av regn så borde man ju bli blöt vid beröring. En pojke kom på att de hade plastpaljetter i färg (röd, gul och blå) vilka de fick stoppa ner i vattnet. Nya upptäckter gjordes när färgerna blandades. Detta gav upphov till experiment senare under dagen där paljetterna lades direkt på overheaden och de fick chans att själva upptäcka och laborera. Efter samlingen var det dags för frukt menas sagan om Albin och regnbågen lästes.

1 kommentar:

  1. Att använda sig av Concept Cartoon tycker jag också var ett bra hjälpmedel vid samlingar/undervisning. Dels för att det var intressant att få ta del av barnens tankar men också att den fångade barnens intresse. De diskuterade sig fram om det stämde, vilket hjälper dem att sätta ord på sina tankar. Det blir ett lärande både för dem själva och för de andra barnen.

    Det är viktigt att man låter barnen få prova på olika tillvägagångssätt för att utforska sin nyfikenhet. Pedagogens roll är då viktig att man tar tillvara på barnens frågor och spinner vidare som då leder till utveckling hos barnen.

    SvaraRadera