torsdag 15 april 2010

Reflektioner kring lärandetillfällena om regnbågen

Under mitt samlingstillfälle på förskolan diskuterade vi kring om man verkligen kan ta på regnbågen. Ett barn kom fram till att regnbågen kan man inte ta på för de är bara luft. Jag slutar aldrig att förvånas över hur mycket barnen kan och hur annorlunda de kan tänka. Barnen tyckte det var mycket roligt när vi testade att ställa på olika föremål på overheaden som gjorde att de kunde se flera regnbågar.

Barnen/eleverna förstod att man behövde vatten och ljus för att en regnbåge skulle bli till på himlen och de blev väldigt imponerade av att experimentet fungerade. Barnen/eleverna var väldigt intresserande och engagerade under lärandetillfällena.

Eleverna på skolan fick en ”aha-upplevelse” när de hade gjort sina färgsnurror och snurrade på dessa, de såg att alla färgerna blev till ett vitt ljus. Lina (observatören) tyckte dock att jag kunde ha påpekat solens vita ljus och färgsnurrans vita ljus kontext yttliggare en gång för att göra detta tydligt för eleverna. Jag delar denna mening och det blir en intressant fråga vid återbesöket, har eleverna försått samanhanget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar