måndag 19 april 2010

Regnbågen!

Skolan

I Skolan hade jag planerat att ha min lektion om regnbågen, men fick däremot ta hand om hela klassen, hela dagen utan min handledare eller någon annan pedagog. Handladren och assistenten var sjuka och ingen annan kunde hoppa in. Det var riktigt roligt men utmanande! Jag fick verkligen smaka på hur det är att vara lärare!

Regnbågslektion på skolan gick riktigt bra tycker jag! Eleverna var inspirerade men också intresserade av vad de fick lära sig! Regnbågen, hur kommer det sig att vi kan se den ibland? Varför? Ah, det är relevanta frågor som inte skall tas med en klackspark utan som skall kunna förklara för eleverna på ett sådant sätt som drar deras uppmärksamhet till ämnet! Det som eleverna tyckte var roligt var experimentet men också färgsnurrorna som de fick göra! I skolan gick det bra och det jag hade planerat hann jag även med. Det kändes verkligen som att både eleverna men också jag fick något av detta! De fick kunskap om regnbågen, jag fick kunskap om hur man som lärare kan hålla en naturkunskapslektion som skapar intresse!

I förskolan gick det dock inte riktigt lika smidigt. Det var barn från 2- 5 år. De hade precis haft samling och de orkade varken sitta eller lyssna för länge. Det gick rätt fort men det var en pojke som blev fascinerad av berättelsen om regnbågen vilket var roligt att höra. De tyckte om experimentet men det var lite svårt för vissa att sitta och titta, utan vissa barn ville hela tiden ta på skålen med vatten som stod på overheaden och det var lite svårt att ha kontroll på allt. Jag hade föredragit att få haft detta under deras samling men pedagogerna tänkte att de först skulle hinna ta sin frukt och ha lite samling innan jag kom. Så är det! Man får ta det man får för tillfället, det blir ändå på ett annat sätt när man väl är i verksamheten. Det är också svårt att veta hur barnen är när man endast har varit där få dagar och med några år mellan barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar