torsdag 15 april 2010

Regnbågslektion

Idag hade jag lektion om regnbågen med 19 elever i åk 1. Vi diskuterade gemensamt det som var skrivet på vår Concept Cartoon och eleverna berättade deras erfarenheter kring regnbågen. Concept Cartoon var ett bra sätt att börja lektionen och det verakde stimulera elevernas tankar och idéer. Samtal gick om det verkligen behövde regna just här eller om det kunde regna längre bort där regnbågen syntes. Några hade gjort upptäckter och en pojke berättade om att regnbågen blev synlig när han stod och tvättade cykeln.

Alla elever var tämligen säkra över att det behövdes sol och regn för att regnbågen skulle kunna ses, vilket gjorde att vi pratade något mer kring det andra konkreta målet. För att eleverna skulle få en förståelse för att det vita ljuset innehåller alla sju färger ritades en regndroppe på tavlan som solen sken på. De fick en förklaring att när strålarna studsar eller reflekteras kommer de åter och sprids då ut i flera färger. För att detta skulle bli synligt gjorde sett experiment där regnbågen kom fram. Under experimentet fick eleverna ge förslag på hur skålen skulle se ut och de kom fram till att de skulle vara vatten i skålen.

För att ytterligare möjliggöra en förståelse fick de göra färgsnurror som då de snurrade blev vita av att alla färger blandades samman. I efterhand hade det eventuellt varit bättre om eleverna själva fick göra denna upptäckt istället för att diskutera detta innan. Under tiden som de målade färgsnurrorna berättades en indiansk myt där regnbågen skapas för att vara en himmel åt blommorna.

Det var en rolig lektion att hålla och det ska bli intressant att få komma tillbaka och intervjua eleverna kring vad jag möjliggjorde att de lärde!

1 kommentar:

  1. Va kul att lektionen blev så lyckad! Det känns även som att ämnet intresserade eleverna eftersom en pojke hade lagt märket till regnbågen då han stod och tvättade cykeln.

    Jag tycker det verkar som att man kan göra tämligen enkla experiment för att få en inblick i hur regnbågen uppkommer och snurrorna ger en bättre förståelse för att det vita ljuset innehåller flera färger.

    Hoppas att den senare utvärderingen gav bra respons och att du möjliggjorde ett lärande!

    SvaraRadera