onsdag 19 maj 2010

Teknik i förskola/skola

Tekniken i förskola/skola

Efter genomförda observationer på förskola och skola ur ett tekniskt perspektiv kom jag fram till att allt som vi omges av är teknik i olika stor grad. Jag har fått ett vidgat perspektiv vad det gäller teknik, det innefattar inte bara elektriska föremål, som jag tidigare trodde.

Skola

På skolan använder de sig av många tekniska hjälpmedel så som: penna, pennvässare, papper, sax, stol, bord, dator, cd-spelare, overhead och kamera med mera. På skolan får eleverna konstruera mycket av de material de använder sig av ett exempel är när de hade tema forntid: då fick eleverna bygga sin egen koja men även göra lerkrukor. Vad som är bra att påpeka för eleverna att människorna även förr tillverkade tekniska hjälpmedel för att klara av sin vardag.

Förskola

På förskolan är den tekniska utrustningen ungefär den samma som på skolan. Vad som skiljde sig på förskolan var att de var bättre på att återanvända material, exempelvis återanvände de gamla glasspinnar till att bygga eller rita med och kapsyler limma de konstverk med. Under observationen ur ett tekniskt perspektiv, reflekterade jag över att nästan allt som omger oss både på förskolan och skolan är teknik. Jag själv har blivit mer intresserad av teknik på så vis att jag i större utsträckning vill veta hur saker fungerar.

Ginner (1996) hävdar att naturen är ”naturgjord” och tekniken är ”människogjord”. Jag tror att denna synpunkt är av vikt att vi som lärare förmedlar till våra barn/elever eftersom mycket av den teknik vi omges av uppfattas inte som det. Sjöberg (2000) menar på att många lärare har okunskap kring naturvetenskap och teknologi. Det kanske är därför vi inte kan se den mångfald av tekniska hjälpmedel som omger oss men det borde inte vara så eftersom Ginner (1996) hävdar att tekniken är ”människogjord”.

Samhället som resurs

Att ta till samhället som hjälp tycker jag är en god idé, man kan tillexempel fråga på olika verkstäder om det finns någon spillved de kan avvara till förskolan. Pappersbruk är bra resurs för olika typer av papper som barnen/eleverna kan måla/rita på. Ett annat företag kanske kan avvara lite spik och skruv. Föräldrarna är också ett betydelsefullt kontaktnät som kan bidra med mycket.

Lärandetillfälle

Både förskola och skola hade en snickarbod, denna var mycket populär bland barnen.

Under mitt tänka lärandetillfälle/en ska barnen/eleverna få göra en ritning över ett tänkt projekt/bygge. De ska sedan få bygga sin tänkta konstruktion.

Mål ur kursplanen

– kunna använda vanligt förekommande redskap och tekniska
hjälpmedel och beskriva deras funktioner,
– kunna med handledning planera och utföra enklare konstruktioner.

Mål ur läroplanen för skolan

eleven ska ha utvecklat sin förmåga till kreativt skapande.

Konkreta mål skolan:

-göra en ritningen över elevernas tänkta bygge
- eleven ska ha en färdig produkt som hon/han ska kunna härleda till ritningen.

Mål ur läroplanen för förskolan

-utvecklas sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker.

Konkreta mål förskolan:

-veta skillnaden mellan spik och skruv.
- kunna förklara vad de har byggt.

Utvärdering

Aktivitetens relevans:
• Gav aktiviteten möjlighet för eleverna att nå målen

Pedagogens ledarskap:
• Förstod eleverna det vi ville synliggöra?
• Var aktiviteten utmanande?
• Passade aktiviteten alla elever?
• Blev aktiviteten som vi hade tänkt?
• Vad hade vi kunnat göra annorlunda/vilka förändringar bör göras?

Referenser

Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Sjöberg, S. (2000). Naturvetenskap som allmänbildningen kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.

Skolverket (2006). Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Fritzes.

Skolverket (2006). Läroplan och kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Stockholm: Fritzes.

1 kommentar:

  1. Tyckte att det var roligt att eleverna i skolan fick göra lerkrukor under temat forntid. Gjorde de det på skolan eller någon annanstans? Eleverna fick i vilket fall som helst på ett mycket konkret sätt se hur man gör krukor, vilket de säkert fann meningsfullt och roligt! Kom att tänka på att ett studiebesök på exempelvis Töreboda blomkrukor skulle vara aktuellt i ett sådant läge. Då skulle eleverna få se hur det går till i industrier som gör krukor för att på så vis få ett nutidaperspektiv på det hela. Fast det skulle kanske såklart inte passa in under gällande tema, men däremot som en utveckling av krukorna. Då skulle man också använda sig av samhället som resurs. /Malin Alvring

    SvaraRadera