Det var en klar och solig morgon med lite kyla i vinden som vi stod vid Aspö parkering och förväntansfullt inväntade vår guide för dagen, Manne Ryttman. Ett par av oss var så spralliga i benen att de började leka direkt när de fick syn på hinderbanan vid Aspö gård.
Manne visade sig vara en mycket trevlig person med mycket kunskaper om både natur och pedagogik. För att komma till den plats där Aspö skolskog är belägen gick vi en liten sträcka in mot skogen. Under tiden gav Manne oss i uppdrag att finna något var och en som skulle kunna höra ihop med vilka vi är som personer. Väl på plats lade Manne ut ett rep som vi formade oss efter som en ring. Att använda sig av ett rep är bra förklarade Manne, det ger barn en känsla av samhörighet och gemenskap. Tänk att bara en sådan enkel sak som ett rep kan göra så mycket och han har rätt, det framkallade en sådan känsla faktiskt. Vi presenterade oss med hjälp av det vi hittat och det var en rolig introduktion som fick oss att öppna oss inför varandra. Dagen fortsatte med många roliga uppgifter som också inkluderade många olika ämnen som språk, sång, drama, naturkunskap och matematik.
Vi blev lite som barn på nytt när vi lekte 36-leken. Vi sprang fram och tillbaka och samlade och räknade kottar och jämförde och mätte grenar och det var ju bara en bråkdel av allt vi gjorde! Vi hade roligt och samtidigt lärde vi oss en hel del om vad utepedagogik kan göra för lärandet.
Över hela Sverige finns det cirka 90 naturskolor och Aspö Naturskola är en av dem. Aspö Naturskola ligger beläget precis i utkanten av Skövde, där exempelvis Lundenskolan och även Helenaskolan inom Skövde kommun frekvent använder skolskogen. Antingen åker personalen på naturskolan runt till skolorna eller så kommer skolorna ut till skolskogen. Skolarbetet är då varierande och har oftast något tema. Naturskolan är tänkt som ett komplement till skolorna att lära ut samma saker som man gör inomhus i skolan men på ett annat sätt ute. Manne berättade om en student som skrev en C-uppsats om just utepedagogik. Hennes studie, gick ut på att en elevgrupp fick utföra matematik ute och en annan elevgrupp stannade inomhus i skolan. Barnen arbetade med geometri och area. En av frågorna som studenten ställde till barnen var; huruvida ett löv har någon area? Eleverna utomhus kunde relatera lövets area till sin egen handflata. De elever som arbetade inomhus var inte säkra på grund av att de inte kunde relatera det till någon konkret verklighet. Här har vi ett gott exempel på hur väl utepedagogik kan komplettera det mer traditionella lärandet. Comenius sa ”Ett träd är beroende av sina rötter, ingen gren kan växa fritt.” Han menade med det att vi måste bygga vår kunskap på en äkta grund. Genom att vi utgår ifrån naturen kan vi själva dra våra slutsatser istället för att bara läsa om det i en bok (Molander m.fl., 2005).
Tack Aspö Naturskola för en verkligt rolig och trevlig utedag!
Referens:
Molander, K. Hedberg, P. Bucht, M. Wejdmark, M. Lättman-Masch,R. (2005). Att lära in matematik ute. Naturskoleföreningen. ISBN: 91-631-7462-6
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar