onsdag 19 maj 2010

Lite tankar kring teknik i förskola och skola

I förskolan finns det teknik över allt. Barnen får ofta leka med saker som kräver en lösning, som exempelvis ett pussel eller att bygga något i lekhallen. För mig har det blivit så självklart att sådana lekar främjar barnens sätt att tänka problemlösning. Jag har dock inte själv sett mycket planering kring teknik i förskolan bland pedagogerna men något som skulle vara roligt är att få bygga, konstruera egna saker. Lärare kan bestämma ett tema där barnen är med och skapar. Det tror jag verkligen främjar barnens syn på teknik. Om de exempelvis har tema hållbar utveckling eller naturen kanske barnen kan vara med och bygga lådor eller annat där skräp exempelvis skall slängas. Det finns så mycket man kan göra.

I skolan har jag heller fått se teknik. Det kan bero på att man har varit där lite för sällan både denna och föregående termin. En dag kom en äldre man och skulle ha teknik med en klass jag var hos. Han använde sig av sugrör och ville att eleverna skulle bygga något och sedan kunna berätta vad deras tanke bakom byggandet var. Det tycker jag var väldigt bra eftersom man som lärare här även får syn på elevernas tankar och motiv. Detta skulle man kunna vidareutveckla där eleverna efter en ritning skall försöka bygga med sugrör. Det skulle vara intressant också om de fick olika saker att bygga med för att också se vad det är som skiljer olika material åt. Träslöjden kanske många gånger är platsen där teknik sker. Eleverna får skapa smörknivar och annat som är praktiks användbart...även i syslöjden. Teknik och natur kan är också vitgikt att koppla ihop och hjälpa eleverna att se sambanden och beroende som finns till varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar